Islamisk dato

Muslimske Sider

Dagens Hadith

'“Hvis en person kom og sagde til Profeten, sallallahu ‘alayhi wa ‘ala alihi wa sallam, “Oh Profet! Jeg elsker dig sandelig for Allahs skyld”, så plejede han at svare ham derpå: “ahabakal lathi ahbabtani lahu” som på dansk er: “Må Den du elsker mig for (hvis skyld) elske dig.” [Kilde: At-tirmidhi]” '

Kitaba.org

SeekersGuidance

Allahs 99 navne


---> Hvad er Allahs 99 navne?

Islamisk SMS Service

HS


Designed by:
SiteGround web hosting LadyCroc 2010
Koranen elektronisk
Skrevet af Ladycroc   
Fredag, 22 Januar 2010 21:32

Koranen online:

Der findes mange steder, hvor man kan læse og høre Koranen online, så derfor præsenteres her nogle udvalgte link, som skulle kunne dække de vigtigste behov:

Quran.dk

En dansk-drevet online Koran-afspiller, der giver dig mulighed for at lytte løbende til  Koranen i baggrunden, mens du surfer eller arbejder. Man kan vælge bare at lytte til hele Koranen, eller pille enkelte suraer ud. Der er fem kendte Koran-oplæsere at vælge imellem.

 

Koranen-online (islam.dk)

Islam.dk har fået rettighederne til at lade interesserede søge i fritekst i hele Ellen Wulffs Koranoversættelse. Man kan slå vers op i oversættelsen eller anvende bogens stikordsregister. Det systematiske register medtager i denne elektroniske udgave ikke den trykte udgaves ordforklaringer. Registeret er udarbejdet af Johan Hermann Rump.

 

Searchtruth.com

ganske vist ikke på dansk, men...det er en af Nettets aller bedste sider, hvis man vil læse Koranen på arabisk og 12 andre sprog. Desuden kan man søge i hele teksten, skifte typografier og lytte til reciteringer af hele 16 forskellige oplæsere. Der er mulighed for at downloade Koranen både til PC, mobil og meget andet.

 

Koranen på PC:

Mudarris Al-Qurân

En af de bedste software-programmer! Programmet har en logisk brugerflade, installerer lydfiler af høj kvalitet og virker gnidningsløst. Man kan vælge mellem mange forskellige oplæsere; der er multi-user interface, muligheder for at gemme bogmærker mm. Man kan selv indstille pauserne, hvis man ønsker at lære suraer, og copypaste-funktionen virker glimrende med Windows clipboard. Naturligvis indeholer programmet også mange oversættelser.

 

Juz´ Amma  Player

Dette program er gratis og ganske nyttigt, hvis man som (ny) muslim ønsker at kunne  de grundlæggende små suraer udenad, når man skal bede mm. De sidste 30 suraer i Koranen kaldes derfor juz´ amma. Programmet downloader og installerer uden problemer; lydkvaliteten er god og fontene er store og tydelige med alle vokaltegn og arabiske grammatiske tegn. Man kan gentage eller afspille de enkelte aya. Desuden kan man læse betydningen af Koranen på flere sprog.

 

Koran gadgets:

Digital Quran CQ5

Hvis man ønsker KUN at have Koranen på en lille afspiller (uden musik eller mobiltelefoni) kan jeg anbefale Digital Quran CQ5, som kan købes hos Zahra.dk; Danmarks største islamiske boghandel. Lydkvaliteten er okay, og designet minder om en lille iPod. Udover Koranen og hadith, indeholder CQ5 også 6 forskellige koranoplæsere, oversættelser til 10 forskellige sprog, en lydoptager, videoafspiller, program til bønnetider og qibla-retninger og meget mere. Størrelsen er kun 9 x 5 cm.

 

Koranen som LCD skærm

Den ideelle gave til enhver moske eller hjem, hvor koranlæsning bliver taget alvorlig! Bogstaverne på denne 15-tommer LCD-skærm står tydelige og kan forstørres 3 gange. Foruden flere koranoplæsere, kan man også vælge fonte (den ottomanske font er særlig dekorativ), 10 forskellige oversættelser og bruge skærmen til at gentage og dermed lære Koranen udenad.

Skærmen vejer 11 kilo og kan også kalde til bøn, give anvisninger for forskellige tajweed samt styres gennem fjernbetjening, mens man sidder i sin lænestol. Der er mulighed for at tilkoble skærmen surround-sound systemer, højtalere og digitale forstærkere.

 

Koranen som ghettoblaster/højtaler

Dekorativ hvid kasse, der ser ud som en firkantet højtaler, fra hvilken Koranens smukke lyd kan finde genklang i enhver stue eller på ethvert udendørsareal! Godt nok vejer højtaleren hele 26 kilo, men til gengæld kan den både afspille Koranen, bønnekaldet og beregne tiden for bøn i tusinder af byer verden over. Produceret i slidstærkt, kinesisk plastik med hvide sider og metalbeskyttelser i hvert hjørne af kassen, kan den sagtens tages med på skovturen, i bilen osv.

 

Koran-pennen

Fremstillerne af koranpennen påstår, at denne pen kan læse enhver Koran og oversætte den til lydfiler, som så strømmer ud af en lille højtaler i selve pennen! man kan oven i køb et stikke et par små højtalere i pennen, hvis man ikke vil forstyrre sin nabo. Man trykker simpelthen på en af knapperne og fører pennens spids hen over enhver korantekst. Fabrikanten påstår, at pennen også kan læse tafsir og hadith....

 

Koran i bilen

Har biltyve snuppet din radio igen? Så er her en glimrende løsning, hvis du kan lide at lytte til Koranen, mens du kører men ikke har råd til en ny bilradio med MP3-afspiller. Du køber naturligvis KORAN-NØGLEN. Den fungerer akkurat som en rigtig bilnøgle; du stikker den lille nøgle ind i bilens 12 volt-strømforsyning og trykker på den lille grønne knap. Straks kan du høre en dua, og så kommer der en simpel, men nogenlunde tydelig arabisk koranrecitation.

 

 

Lille Koran til at hænge om halsen

Det bedste køb for pengene! Fylder ingenting, men med et tryk på en knap kan man høre Koranen på arabisk. Sælges oven i købet med en lille nøglering, så man kan hængde den om halsen og gå med den. Der følger også et par glimrende plastik-øretelefoner med. Kan man ikke lide Saad El Ghamidis koranrecitation, tilbyder firmaet at programmere en anden koranoplæser før du køber.

 

Lille korancomputer for børn

Det perfekte legetøj, som kombinerer moderne IT-viden med religiøs ihærdighed og indsigt. De små muslimer vil sidde i timevis og trykke på knappen til den surah, de skal lære. Lydkvaliteten er måske ikke verdens bedste, og plastik-covered måske ikke verdens mest holdbare, men alle disse utilstrækkeligheder bliver hurtigt opvejet af legetøjets brugervenlighed. I tilgift kan de små lære det arabiske alfabet.

 

 

 

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 2:27
Shourouk: 4:24
Duhr: 13:13
Asr: 17:45
Maghreb: 22:01
Isha: 23:48

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Langreklame

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.

Fotograf Ahmed Krausen

Bestil dit næste billede hos

Ahmed Krausen

Photography