Homoseksualitet fra en islamisk synsvinkel
Skrevet af Ladycroc   
Mandag, 25 Januar 2010 22:11

Homoseksualitet fra en islamisk synsvinkel

Artikel fra religion.dk - 2009

I den forgangne uge har der været en del fokus på homoseksualitet i forbindelse med afholdelsen af Outgames i København. Millioner af skattepenge er blevet brugt til at synliggøre visse menneskers seksuelle præferencer til store vrede eller glæde for den enkelte skatteyder – men dette er politisk diskussion.

I stedet for vil jeg her kort redegøre for den islamiske synsvinkel på emnet homoseksualitet.

Homoseksualitet kan være indlært (fx. gennem opdragelse) eller medfødt. Men ingen af de to årsager er indenfor islam nogen gyldig grund til at udleve sin homoseksualitet.

Allah (swt) har som den fuldendte skaber skabt alt, også vores medfødte vaner og følelser. Den mand eller kvinde, som føler, at de er homoseksuelle, er blevet pålagt dette fra deres Skaber som en prøvelse i livet.

Hvad skal en ung muslim så gøre, når han/hun opdager, at de måske er blevet homoseksualle? Nogle af disse unge mennesker kæmper med deres kærlighed til islam og samtidigt med deres kærlighed til personer af samme køn; nogle af dem vælger at definere sig som “homoseksuelle muslimer” (fx. den canadiske forfatter Irshad Manji) og søger opbakning for denne holdning blandt såkaldte “moderate” islamiske lærde.

Men hvad siger islamisk lov egentlig om homoseksualitet?


Der er absolut ingen tvivl om, at homoseksualitet ikke er tilladt indenfor islam. Homoseksualitet anses for en synd, og Koranen er helt tydelig på dette område. Flere steder i Koranen minder Allah (swt) de troende om profeten Lot (fred med ham), der undslap denne synd ved at forlade sin hjemby, hvor homoseksualitet var blevet en del af dagligdagen. Historien om Lot (fred med ham) er også nævnt i Bibelen.

Og Allahs budbringer profeten Muhammed (Allahs fred og velsignelser med ham) har forklaret sine tilhængere, at homoseksualitet er forbudt, og at også kvinder begår hor ved at indlede et lesbisk forhold til hinanden.

Dermed står det klart, at et fysisk forhold mellem to mennesker af samme køn ikke er tilladt indenfor islam. De to forbud, der træder i kraft indenfor islamisk lov er altså:

  1. forbuddet om fysisk forhold mellem to ens køn, og
  2. forbuddet imod fysisk forhold mellem ugifte (hor)


Der kan ligge mange grunde bag ved disse forbud. Islamiske lærde nævner ofte hensynet og beskyttelse af familien som en af de vigtigste grunde. Og faktm er jo, at dersom hele menneskeheden ville blive homoseksuelle, ville der ikke blive født flere børn! Familien er samfundets grundsten, og med ødelæggelse af familien, vil samfundet smuldre. Derudover vil en uhæmmet hedonisme, hvor mennesket blindt udlever alle sine følelser, skabe kaos og vildfarelse i samfundet.

På dette punkt er homoeksuelle sidestillede med alle andre menensker i samfundet. Alle mennesker har negative følelser om det ene og det andet. Men som mennesker – adskilt fra dyrene – har vi en samfundspligt til at styre vores følelser af hensyn til andre og til den almene offentlighed. Hvis ikke vi gjorde dét, men derimod udlevede alle vores følelser, ville samfundet blive til et anarki, hvor den stærkeste fik styret sine lyster, mens den svageste bukker under; og så er vi tilbage i dyrelivet i junglen.

Islamisk lov har en række sanktioner rettet imod forebyggelse af offentlig homoseksualitet. Afhængig af den enkelte retsskole, kan disse sanktioner bestå af forskellige former for straffe og moralske tiltag.

Men problemet med homoseksualitet løses bedst af den enkelte person, inden problemet forplanter sig til offentligheden.

En mand (eller kvinde), der føler sig tiltrukket af det samme køn, må lade hjernen styre hjertet og kontrollere disse følelser på en måde, så de ikke skaber problemer for ham/hende og senere måske for samfundet.

Med andre ord: man kan ikke gøre for, at man føler sig homoseksuel og tiltrukket af personer med samme køn, men man kan gøre noget for ikke at udleve denne følelse.

Alle mennesker er fulde af følelser for det ene og det andet. Måske kan vi lide en speciel bil, men det er stadigvæk ulovligt bare at sætte sig ind i den bil og køre væk med den, hvis man ikke ejer den! Eller måske bliver vi sure på en person, der går langsomt foran os, når vi har travlt. Men vi må ikke bare skubbe den person for at komme hurtigere frem.

Der er hundredevis af situationer i hverdagen, hvor vi som mennesker bliver nødt til at styre vores følelser for vores eget og almenhedens bedste.

Homoseksuelle mennesker må – akkurat som ugifte mennesker – kontrollere deres følelser, selv om det bestemt ikke altid er nemt.

Derimod er det ikke tilladt indenfor islam at tage loven i egne hænder og begynde at kaste sten efter homoseksuelle, slå dem eller chikanere dem på anden vis.

Man kan heller på nogen måde fordømme de homoseksuelle følelser, mennesker har; idet sådanne følelser fra en islamisk synsvinkel er at betragte som en byrde givet af Allah (swt), der skal teste det enkelte individ i hans/hendes liv.

Fordømmelse af homoseksualitet – islamisk set – sker kun ved intentionen og handlingen. Homoseksualitetens ulovlighed indtræder ved intentionen om at begå homoseksualitet og naturligvis ved gennemførelsen af den.

Hvad er mit råd til et ungt menneske, der står splittet mellem sine følelser for en af samme køn og sin tro?

Den mest korrekte attitude at anlægge er at støtte det unge muslimsk menneske i sine  bestræbelser på at gøre det rigtige frem for det forkerte. Et menneske splittet mellem sin tro og sin seksualitet har allerede indset dilemmaet og bør hjælpes på rette vej.

Han – eller hun – vil ikke blive lykkelig gennem fri, hedonistisk udlevelse af sin seksualitet på bekostning af religionen, da han/hun jo allerede føler sig forpligtet af sin egen tro på Allah (swt) og Hans budbringer (fred og velsignelser med ham).

Desværre er emnet homoseksualitet endnu meget tabubelagt i mslimske samfund. Løsningen er ikke, som vi har set det i sidste uges Outgames, at samle unge muslimske homoseksuelle i en forening (Sabah) hvor de kan udleve deres seksualitet; alle Sabah-medlemmerne fortæller jo åbent, at de stadigvæk føler sig som muslimer og har deres tro intakt, men at de føler sig splittede mellem tro og følelser.

I stedet for bør man fra islamisk side tage imod disse unge vildfarne mennesker og støtte dem i deres bestræbelser på at komme tættere på den Rette Vej gennem tålmodighed og afholdenhed og gennem ægteskab med personer af modsatte køn.

Muslimer, som ikke kan smide deres homoseksuelle præferencer væk, må om nødvendig leve deres liv i cølibat, idet islam ikke tillader ægteskab mellem samme køn og ej heller seksuelle forhold mellem ugifte individder.

I sidste ende er det den unge mand eller kvinde, som tager sit valg, men ofte er det gennem interaktion med familie, venner og resten af samfundet at disse valg bliver truffet. For den ansvarlige muslim, der bliver bedt om at rådgive en homoseksuel mand/kvinde, gælder det om at påvirke vedkommende til at tage det rette valg.

Og Allah (swt) ved bedst.

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 2:27
Shourouk: 4:24
Duhr: 13:13
Asr: 17:45
Maghreb: 22:01
Isha: 23:48

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Støt Danish Muslim Aid

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Langreklame

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.

Fotograf Ahmed Krausen

Bestil dit næste billede hos

Ahmed Krausen

Photography