Islamisk dato

Muslimske Sider

Dagens Hadith

'“Jabir, må Allah være tilfreds med ham, fortæller: “Da Allahs Budbringer kom forbi en klippe eller et træ, sagde de i underkastelse til ham: ‘Fred være med dig, oh Allahs Budbringer.’” [Kilde: Bayhaqi] ” '

Kitaba.org

SeekersGuidance

Grøn Guide til Islam

Allahs 99 navne


---> Hvad er Allahs 99 navne?

Islamisk SMS Service

HS


Designed by:
SiteGround web hosting LadyCroc 2010
Koran adab
Skrevet af Ladycroc   
Onsdag, 27 Januar 2010 19:22

Selv om Koranen er en bog, så bør man behandle "bogen" med lidt mere respekt end man fx.  vil behandle en roman eller en håndbog. Muslimer følger en såkaldt koran etikette (adab), som er beskrevet nedenfor.

 

Etikette for læsning og håndtering af den hellige koran
af Imam Muhammad ibn Ahmad Qurtubi

_______________________________

I Allahs navn, den mest Nådige, den mest Barmhjertige
Hos Ham søger vi hjælp.

Nogle mennesker, som følger Salafi-retningen, finder det acceptabelt at håndtere Koranen uden at være i en tilstand af wudu´. Som vi skal se, støder denne holdning imod den oprindelige praksis udført af Salaf as-Salihin.


Sammendrag:

Det er forbudt (harâm) for nogen, som ikke bedinder sig i en tilstand af wudu´, at bære Koranen, selv i en rem eller i en æske, eller at røre Koranen.

Den holdning, som går ud på, at man godt må røre Koranen uden at være i en tilstand af wudu´er afvigende (shadh) hos alle fire retsskoler (fiqh); Hanafi, Maliki, Shafa´i og Hanbali. 

Det er tilladt at bære bøger, som indeholder Shariah, hadith, Koran-tafsir eller oversatte Korantekster.

Man bør ikke slikke sig på fingrene, når man vender Koranens sider.

Hvis man er bekymret for, at Koranen skal brænde, få en vandskade, blive beskidt eller komme i kontakt med en ikke-Muslim, er det tilladt at røre Koranen og fjerne den til et sikkert sted uden at være i en tilstand af wudu´ eller det obligatoriske bad (ghusl) - omend det anbefales at udføre tayammum (tør afvaskning), hvis mulig.

Det er harâm at bruge Koranen eller andre bøger med islamisk viden som hovedpude.


Imam Muhammad ibn Ahmad Qurtubi siger i al-Jami' li ahkam al-Qur'an:
[Teksten er taget fra Reliance of the Traveller] (shafa´i fiqh)

Koranen nyder religiøs beskyttelse gennem:

1. ikke at røre Koranen, undtagen hvis man er i en tilstand af rituel renhed og har lavet wudu´. og ikke at recitere Koranen undtagen i rituel renhed;

2. at børste sine tænder med en tandpind (siwâk), fjerne rester mellem tænderne, og opfrisker munden før man reciterer, da Koranen passerer gennem munden;

3. at sidde med ret ryg, medmindre man beder, og ikke læne sig op ad væggen;

4. at være fint påklædt, som om man får besøg af en prins, for oplæseren er i gang med en fortrolig samtale;


5. at vende sig i retning af qibla, når man reciterer;

6. at skylle munden, hvis man hoster slim ell op;

7. at stoppe med sin oplæsning, når man gaber, for man er i gang med en fortrolig samtale med sin Herre, mens gaben kommer fra Shaytân;

8. når man begynder sin oplæsning, bør man søge tilflugt hos Allah fra den fordømte Shaytân, og at sige Basmala, hvad enten man begynder med den første surah eller med en anden tekst, som man er nået til;

9. når først man er begyndt, bør man ikke afbryde sin oplæsning/recitering med verdslig tale, medmindre det er strengt nødvendig;

10. at være alene, når man reciterer, sådan at ingen afbryder én og tvinger én til at blande Koranens ord med sine egne svar, for dette ophæver, at man har søgt tilflugt hos Allah fra Shaytân, da man begyndte;

11. at recitere i ro og mag uden hast, og tydeligt udtale ethvert bogstav;

12. at man bruger sin forstand for at forstå, hvad der bliver sagt til én;

13. at holde korte pauser ved vers, der lovpriser Allahs gunst, og således længes efter Allah, den Ophøjede, og at bede om Hans gunst, og ved vers, der advarer mod Hans straf, at bede ham om at frelse én fra den;

14. at holde en kort pause ved vers, der fortæller om forgangne mennesker og folkeslag for at tage dem til eksempler;

15. at udforske meningen med Koranens usædvanlige leksikale sprogbrug;

16. at give hvert bogstav behørig opmærksomhed gennem tydelig og fuld udtale af hvert eneste ord, idet hvert eneste reciterede ord tæller det samme som 10 gode gerninger;

17. hver gang man afslutter sin oplæsning, bekræfter man sin herres sanddruelighed, og at Hans sendebud (Allahs fred og velsignelser med ham) har formidlet Hans budskab, og at bevidne dette gennem at sige: "Oh Herre, Du har talt sandt, Dine sendebud har formidlet deres budskaber, og bevidner dette. Oh Allah, vi beder Dig om at gøre os til dem, der bærer vidnesbyrd om sandheden og som handler med retfærdighed" hver gang man anråber Allah (laver du´a) efter sine bønner;

18. ikke at udvælge særlige vers fra Koranen til oplæsning, men hellere læser en hel surah;

19. at man ikke lader Koranen ligge åbnet, når man lægger den;

20. ikke at lægge andre bøger ovenpå Koranen, som altid bør ligge højere end alle andre bøger, hvad enten det drejer sig om bøger om shariah eller andre bøger;

21. at man lægger Koranen på sit skød, når man læser, eller på noget foran én, og ikke på gulvet;

22. ikke at viske Koranen af en tavle med spyt, men i stedet for vaske den af tavlen med vand; og hvis man bruger vand dertil, at undgå at stille vandet på urene (najas) steder eller hvor folk kan gå. Dette vand har sin egen religiøse beskyttelse, og de muslimer, der levede før os, plejede at bruge det vand, der blev brugt til at vaske Koranen fra tavlerne, til helbredende formål.

23. ikke bruge lærred, hvorpå Koranvers er blevet skrevet, til at pakke andre bøger ind med; dette er en meget primitiv skik, men at man hellere fjerner Koranen fra lærredet med vand;

24. ikke at lade en eneste dag gå, uden at man mindst én gang har kigget på Koranens sider;

25. at give sine øjne en mulighed for at kigge på Koranen, fordi øjnene leder til sjælen (nafs), hvorimod der er et slør mellem brystet og sjælen, og Koranen sidder i brystet.

26. ikke at citere Koranen ved dagligdags lejligheder, ved fx. at sige, når nogen er ankommet: "Så kom du, Moses, i rette tid." (20:40), eller ""Spis og drik, og lad det bekomme jer vel, til gengæld for det, som I tidligere gjorde, i forgangne dage!" (69:24), når nogen spiser med én osv;

27. ikke at recitere Koranen til musik, eller i en skælvende tone, som vise kristne gør det, eller som med munkes vemodige klagesang; alt dette er vildledning;

28. når man reciterer Koranen at læse på en klar og stilfuld måde;

29. ikke at overdøve andres recitation, så hans oplæsning bliver ødelagt eller får ham til at blive irriteret over det, han hører, eller at gøre oplæsningen til en slags konkurrence;

30. ikke at recitere Koranen på markedspladser, på støjende steder eller steder, hvor idioter forsamles;

31. ikke at bruge Koranen som hovedpude eller at læne sig opad den;

32. ikke at kaste den til nogen, som beder om den;

33. ikke at lave Koranen om til miniaturer, blande noget i den, som ikke tilhører den, eller at udsmykke den med verdslig pynt, eller at skrive den med guldbogstaver;

34. ikke at skrive den på gulvet eller på væggene, som i nogle moderne moskeer;

35. ikke at skrive amuletter med Koranen og derefter træde ind på toilettet, medmindre amuletten er indkapslet i læder eller sølv eller andet, for i så fald er det som om amuletten befinder sig i hjertet;

36. hvis nogen skriver (dele af) Koranen og drikker dem (for helbredets skyld eller andre grunde), bør man sige Basmala for hvert åndedræt og udføre en værdig hensigtserklæring, for Allah giver os kun i henhold til vores hensigt;

37. og når nogen afslutter oplæsningen af hele Koranen, starte på det igen, så det ikke ligner noget, som er blevet forladt.

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 3:10
Shourouk: 4:59
Duhr: 13:17
Asr: 17:38
Maghreb: 21:34
Isha: 23:15

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Støt Danish Muslim Aid

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Langreklame

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.

Fotograf Ahmed Krausen

Bestil dit næste billede hos

Ahmed Krausen

Photography