Islamisk dato

Muslimske Sider

Dagens Hadith

'“Profeten, sallallahu ‘alayhi wa ala alihi wa sallam, sagde: “Allah siger: ‘Oh mine tjenere, skulle de første blandt jer og de sidste blandt jer, menneskene blandt jer og jinnerne blandt jer, rejse jer i fællesskab og anmode Mig om noget. Og skulle Jeg give enhver, hvad han bad om, ville det ikke formindske hvad Jeg besidder mere end en nål formindsker havet, når den dryppes i det.’” [Kilde: Muslim]” '

Kitaba.org

SeekersGuidance

Allahs 99 navne


---> Hvad er Allahs 99 navne?

Islamisk SMS Service

HS


Designed by:
SiteGround web hosting LadyCroc 2010
Sådan får muslimer i Danmark den rette indflydelse
Skrevet af Ladycroc   
Torsdag, 25 Februar 2010 21:48

Sådan får muslimer i Danmark den rette indflydelse

MuBilledeslimer i Danmark er en minoritet. Dette er faktum, hvad enten det drejer sig om danske muslimer, eller om det drejer sig om muslimer med såkaldt "anden" etnisk baggrund end dansk.

Blandt mange islamkritikere drages der paralleller mellem islam og indvandring; antallet af muslimer i Danmark gøres synonymt med indvandringsspørgsmål på trods af, at andelen af pæredanske muslimer i Danmark vokser langt hurtigere end antallet af muslimer med "anden" etnisk baggrund.

Faktisk vil der i Danmark om ikke så længe være flere danske muslimer, end der vil være muslimer af "anden" etnisk baggrund!

Men denne diskussion er i virkeligheden uvigtig, for hvadenten muslimerne i Danmark er danske muslimer eller af "anden" etnisk herkomst, så er de allesammen trods alt at regne som danske muslimer, det vil sige danske borgere, der bekender sig til den islamiske religion, uanset baggrund.

Dansk islam vejen frem

Den etniske baggrund spiller mindre og mindre rolle for danske muslimer i trit med, at danske muslimer finder rod i Danmark og baserer deres liv ud fra den kendsgerning, at man er borger i Danmark med de pligter og rettigheder dette engang medfører.

Dette gælder især politiske pligter og rettigheder, for selv om man er en religiøs minoritet i et land, så er man underlagt de samme politiske pligter og rettigheder. Det er nemlig forbudt ifølge loven at forskelsbehandle - både positivt og negativt med udgangspunkt i en borgers religion.

Alligevel vil mange muslimer undre sig, hvordan det kan være, at de (stadig/pludselig) ikke mere må udføre visse erhverv i Danmark. Fx. kan vores muslimske medborgere med tørklæde ved lov ikke arbejde ved retterne, i politiet eller i forsvaret. Og andre muslimer undrer sig over, hvordan regeringen med et pennestrøg kan fjerne retten til familiesammenføring for danske borgere under 24 år, hvis de vælger at gifte sig med en udlænding.

Svaret på denne undren er naturligvis det danske sprogs mulighed for juridiske krumspring; baggrunden for et forbud imod brug af religiøst tørklæde ved retterne er naturligvis Dansk Folkepartis islamofobi, men jura handler netop ikke om retfærdighed som det handler om argumentation. Den, der argumenterer bedst, vinder (også i retssalen!) - så derfor bliver den juridiske tekst omskrevet indtil den i sin ordlyd bliver så generel, at en religiøs minoritet som her fx. muslimerne, ikke mere kan se sig forfordelt. Hvis loven imod tørklæder ved retterne gælder for "alle", er der ikke sket nogen diskrimination.

Men hvem laver loven? Hvem skriver den?

Den, der kender reglerner, vinder

Problemet er her nemlig ikke loven. Problemet er her heller ikke det danske sprog. Politik er et spil med et sæt regler. Problemet består af os selv; vi muslimer har ikke formået at kende reglerne så godt, at vi kan vinde selve spillet.

Kort sagt: vi muslimer har ikke sat eller sætter i øjeblikket ingen fingeraftryk på bare en eneste lov, der vedtages i Folketinget! Dansk Folkeparti, derimod, har sat sine stempler over det hele; især når det gælder lovgivning, der i sit udgangspunkt er baseret på magtbegrænsning for muslimer.

Hvor mange medlemmer har Dansk Folkeparti? De siger selv i Dansk Folkeblad 1/2009 at det drejer sig om cirka 10.000. Til sidste kommunalvalg fik Dansk Folkeparti ca. 413.000 stemmer.

Hvor mange muslimer er vi i Danmark?

Hvis danske muslimer havde den fornødne tillid til sig selv og indsigt om sig selv, ville man uden større problemer kunne stemme Dansk Folkeparti ud af politisk historie.

Men i stedet for stemmer vi muslimer efter hvor meget saftevand vi får. Vi stemmer på (især) venstreorienterede partier, hvis mærkesager er ægteskab mellem homoseksuelle og frigivelse af euforiserende stoffer; emner, der ikke er af det gode for samfundet, hvis vi skal følge islamiske vejledninger for en god samfundsmodel.

Som troende muslimer burde vi lægge vores stemmer hos partier og kandidater, der fremmer familiepolitik, økonomisk ansvarlighed, frihandel og personlig frihed. Desværre har disse partiers udenrigspolitik ofte en anti-politisk linje.

En af mine venner sukkede engang over, at der ikke fandtes et parti i Danmark, som i sin økonomiske og sociale tilgang var højreorienteret, og som i sin udenrigspolitiske tilgang var venstreorienteret.

Troende muslimer burde lægge deres stemme hos partier og kandidater, der fremmer islamiske sager. Men hvad gør vi på valgdagen?

Vi lægger vores stemmer på partier og kandidater, der bestemt ikke arbejder for muslimske interesser, eller som arbejder for de interesser, som en muslimsk minoritet har - men vi stemmer, fordi disse partier eller kandidater er "venlige" mod indvandrere.

Problemet er i virkeligheden, at mange muslimer stadigvæk tænker som "indvandrere" i Danmark, samtidigt som de jamrer over Dansk Folkeparti.

Muslimer i Danmark bør ikke stemme efter antal papbægre med gratis saftevand og efter hvor mange politikere, der dukker op til demonstrationen for fred i det besatte Gaza. Muslimer bør stemme efter islamiske hensyn. Når man først har den fornødne politiske gennemslagskraft, kan man efterfølgende ændre udenrigspolitikken.

Men udgangspunktet ligger i Folketinget.

Andre muslimer, igen, nægter at indgå i den politiske proces. Disse brødre og søstre sidder i evige studiekredser og diskuterer, hvad der skal gøres, når khilafahstaten en dag bliver en realitet, men når de får mulighed for at øve indflydelse, finder de på den ene idé efter den anden, hvormed man kan undskylde sig fra deltagelsen i den politiske proces, selv om muslimske lærde verden over for længe siden har fastslået at det er enhver muslims pligt at deltage i samfundets styring.

Islam forener

Nu er jeg godt klar over, at den muslimske minoritet i Danmark er meget forskellig. Nogle stemmer rødt, andre grønt, enkelte sort. Muslimer findes i flere forskellige socialklasser; nogle bor i Hellerup, andre i Gellerup. Nogle taler arabisk, andre tyrkisk, flere og flere dansk.

Det er dog netop gennem at fralægge sig den økonomiske-kulturelle bagage, at muslimer kan vinde mest. Ved at stemme islamisk/muslimsk, kan man forene den muslimske minoritet til fælles bedste både for muslimer selv såvel som for det samfund, muslimer lever i.

Opskriften er ikke svær:


  1. Almen uddannelse! Der findes i grund og bund kun to typer mennesker i et samfund; de uddannede og de uuddannede. Hvem mon bestemmer (lovgiver) over hvem?
  2. Politisk uddannelse! Kun ved at kende reglerne ind og ud, kan man vinde spillet. I stedet for at sidde med hænderne i skødet og jamre over DF, så lær af dem og brug den viden, man får.
  3. Intern dialog! Den muslimske minoritet kan ikke sælge sig selv uden at kende sig selv. Gennem intern dialog og politisk samarbejde til gavn for fælles strategi, vil muslimer i Danmark nå bedre mål.
  4. Ekstern dialog! Også kaldet lobbyisme. For at skabe politisk forskel, skal man knytte politikerne til sig gennem social, økonomisk, faglig, politisk arbejde. Hele tiden. Samtidgt bør muslimer også være toneangivende indefor litteratur og kulturdebat for det er gennem kulturen, at den politiske grund-agenda bliver formet.
  5. Deltagelse! Deltag i den politiske proces, men gør det koordineret. Det er ikke nok at opfordre folk til at stemme; dette er kun et lillebitte skridt. Danmarks muslimske minoritet kan få politisk indflydelse, hvis de tør sætte en muslimsk agenda. Løsningen kunne være oprettelse af et politisk, muslimsk parti - eller muslimsk deltagelse i et multi-åndeligt politisk parti for bl.a. jøder, kristne og muslimer eller andre med religiøs dagsorden. Oprettelsen af et dansk AKPARTI (tyrkisk velfærdsparti) kunne være en idé.
  6. Økonomi! Uden penge duer det ikke. Afskaffelse af kirkeskatten og indførelse af en frivillig religiøs skatteindbetaling, er en af mulighederne. Politisk investering og politisk fundraising blandt den muslimske minoritet for en politisk målsætnings skyld, er en af de andre muligheder.
  7. Den 4. statsmagt! Oprettelsen af et muslimsk, åndeligt talerør i form af et muslimsk medie vil hjælpe med at sætte den politiske dagsorden fra en en muslimsk synsvinkel og kan gøre en forskel, når muslimer har brug for at sætte en politisk dagsorden gennem medierne.


Ovenstående er kun et lille uddrag af de mange ideer, der igennem det sidste år er blevet fremsat af forskellige muslimer i Danmark under møder, konferencer ellerseminarer af politisk og religiøs baggrund. Det er ikke noget tilfælde, at den muslimske minoritet i Danmark endnu ikke kan præstere en eneste politiker med muslimsk baggrund; her tællerfolk som Nasser Khader eller Kamal Qureshi ikke med, da deres agenda overhovedet ikke er muslimsk.

Heldigvis har nogle medlemmer af den muslimske minoritet i Danmark fundet ud af, at det kan lykkes at arbejde for islams sag gennem etablerede partier; men desværre udsættes disse for gedigen bagvaskelse, personlige trusler eller mobbes ud af politik på en måde, som forfærder vores politiske bevidste brødre og søstre i andre lande.

Fx. er hetzen imod søster Asma Abdol Hamid et sådant eksempel. Men at det er svært at være islamisk-bevidst politiker i danmark betyder ikke, at man ikke skal gøre det eller give op. Netop dér er søster Asma Abdol Hamid også et glimrende eksempel.

Det er heller ikke Dansk Folkepartis skyld, at muslimske kvindelige jurister ikke kan få arbejde i retterne, hvis de bærer tørklæde. Det er ikke Pia Kjærsgaard, som bestemmer, om muslimske kvinder kan tjene deres borgerpligt i hjemmeværnet eller udføre politiarbejde.

Tilstandens årsag ligger hos os selv.
Med den erkendelse på plads, burde det ikke være svært at ændre forholdene.

Lærdes kilder, der bekræfter den enkelte muslims pligt til at deltage i samfundets styring på http://islam.dk/content.asp?art_id=335

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 3:10
Shourouk: 4:59
Duhr: 13:17
Asr: 17:38
Maghreb: 21:34
Isha: 23:15

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.