Islamisk dato

Muslimske Sider

Dagens Hadith

'“Profeten, sallallahu alayhi wa ‘ala alihi wa sallam, sagde: “Suhur (morgenmad inden fajr) måltidet er et velsignet måltid, så giv ikke afkald på det, om du kan tager en slurk vand, siden Allah sender barmhjertighed og Hans Engle søger tilgivelse for de som indtager suhur.” [Kilde: Abu Abi Shaibah, Ahmad, Abu Said al-Kurdi] ” '

Kitaba.org

SeekersGuidance

Allahs 99 navne


---> Hvad er Allahs 99 navne?

Islamisk SMS Service

HS


Designed by:
SiteGround web hosting LadyCroc 2010
En muslims tanker om det adskilte ego
Skrevet af Ladycroc   
Søndag, 28 Marts 2010 09:01

 

Teksten på ovenstående billede er et af de smukkeste citater fra Koranen: “Kun ved ihukommelse af Allah, falder hjertet til ro.” (surah Torden, ayâh 28)

Hver gang jeg hører dette vers, kommer jeg til at tænke på det urolige hjerte, og hvad livet egentligt består af.

Man siger, at indeni ethvert menneske lever tre tilstande: egoet, hjertet og sjælen.
Lad os starte med at beskrive hjertet; vi taler her ikke om den fysiske muskel, der pumper blodet omkring i kroppen; nej, vi taler om menneskets åndelige hjerte, som er et skatkammer af viden og indsigt.
Hjertet er som et kammer, hvor vi kan finde nogle af Allahs mest velsignede gaver til os: kærlighed, barmhjertighed, mod og erkendelsen af at være en af Allahs skabelser og dermed have forbindelse til alt, hvad Han har skabt. Hjertet er stedet for det guddommelige tilhørsforhold; den guddommelige gnist, som vi kalder livet, og som ingen videnskabsmænd endnu har formået at måle, veje og afgrænse.

I hjertets hemmelige kammer findes to af livets kilder; det søde vand og det bitre vand. Vores adskilte ego drikker af det søde vand og af det bitre vand; og elsker det søde, men afskyr det bitre. Vores troende sjæl drikker af det søde vand og det bitre vand uden at elske det ene eller hade det andet. Og af den grund famler det adskilte ego i mørket, mens sjælen vandrer i lyset.

Hvad er da vores adskilte ego? Og hvilken nytte har det til?
Vores adskilte ego blev ved fødslen revet ud af hjertets sted for at vandre i den fysiske verden; dunya. Adskillelsen fra hjertet og sjælen får egoet til at drages mod den fysiske verden for derigennem at finde tilbage til skabelsens mirakel, men idet denne verdens skabelser kun er en illusion for vores ego, vil egoet i virkeligheden vandre omkring i mørke.

Vores adskilte ego har drukket af hjertets vand og vil nu længes imod vandets kilde, drevet af sødmen, som det har smagt. På grund af vandets sødme vil egoet have en umådelig stærk energi; denne energi forvandles til impulser og følelser; den får vores krop til at bevæge sig, det fysiske hjerte til at slå hurtigere, lungerne til at udvide sig, huden til at svede og lemmerne til at flytte sig. Egoet kan antænde vredens flammer og køle glædens vibrationer, men egoet kan også få et menneske til at miste sin sjæl. Derfor er egoet så vanskelig at bekæmpe; det har drukket af livets kilde, og leder nu efter den sjæl, som har adskilt den fra hjertet.

Sjælen er det hele menneske; den troende del af vores liv. Sjælen er i evig kontakt med sin Skaber; selv om den ikke altid er klar over dette. Både i den bevidste og ubevidste tilstand er sjælen badet i Allahs lys, og mens vores adskilte ego i sit mørke kan opfange glimt af dette lys, vil sjælen derimod ikke kunne se egoets mørke på grund af lysets styrke, som fjerner alle skygger i vores liv.

I mørket flakker vores adskilte ego omkring i søgen efter dette lys, og egoet vil da drages mod enhver af Allahs skabelser, der afgiver bare det mindste lys; om det så er solens stråler ved morgenbønnen, eller om det er Månens lys på den sorte nattehimmel; vores adskilte ego længes mod begge dele – kan se vidunderlige glimt af disse lys, higer efter dem, men befinder sig så fjernt fra dem, at smerten er det eneste målestok for afstanden – med den ejendommelige egenskab, at jo større afstand, desto dybere føles smerten.

For at dulme denne smerte, og for at nærme sig lyset, vil det adskilte ego igen og igen vende tilbage til hjertets kammer for at drikke af livets vand. Men hver gang det adskilte ego nærmer sig hjertet, opstår der uro. I Koranen har Allah, den Ophøjede, åbenbaret til os: “Kun ved ihukommelse af Allah, falder hjertet til ro.”

Den troende sjæl er sig denne åbenbaring bevidst, og derfor kan sjælen drikke både det bitre og det søde vand uden at miste evnen til at se; mens det adskilte ego tillægger vandet to egenskaber; smerte og glæde; bitterhed og sødme, og fordi det adskilte ego foretrækker det ene frem for det andet, flakker vores adskilte ego omkring i det mørke, som dunya består af.

Problemet er at guide det adskilte ego til at forlade mørket og finde det lys, som det higer så meget efter, men ikke kan se. Løsningen synes at være et paradoks: vi må opløse vores ego i de bestanddele, det er skabt af, for at egoet kan forene sig med sin sjæl. Vi må formindske egoet ned til dets aller mindste bestanddele, for at egoet kan blive ét med livets vand og blive en del af den sødme, som en har smagt. Vi må smadre vores ego, for at det kan miste sin sammenhængskraft og frigive sine bestanddele.

Men fordi det adskilte ego ved, at den kun kan forene sig med sjælen ved at dræbe sig selv, flygter vores adskilte ego fra sjælen; angsten for processen er meget større end forventningen til sødmen ved foreningen og derfor skubber egoet sjælen fra sig; møder den ikke, undtagen gennem glimt af de lys, der skinner gennem vores mørke på nogle tidspunkter af livet.

Sjælens stemme er det eneste, som kan guide det adskilte ego tilbage til hjertets kammer; men sjælen kan ikke dræbe egoet; det må dræbe sig selv. Sjælens stemme er smuk, fordi stemmen ihukommer sin Skaber; er sig bevidst om Hans barmhjertige kærlighed. Sjælen synger for det adskilte ego; en inviterende melodi om ihukommelse af den Ene; Skaberen af alting. Gennem ihukommelse af Allah, den ophøjede, mærker det søgende menneske sit guddommelige tilhørsforhold som en elsker, der mærker sin Elskede; forenet i hjertets inderste kammer; udgangspunktet for den iboende livslinje, der fører mennesket tilbage til sin Skaber: Allah, den Almægtige.

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 5:58
Shourouk: 7:49
Duhr: 11:56
Asr: 13:39
Maghreb: 16:02
Isha: 17:46

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.