Islamisk dato

Muslimske Sider

Dagens Hadith

'“Ibn Mas’ud, må Allah være tilfreds med ham, som var Profetens, sallallahu ‘alayhi wa ‘ala alihi wa sallam, tjener siger: “Vi kunne høre mad, der priste Allah, mens vi spiste sammen med Allahs Budbringer.” [Kilde: Bukhari og Tirmidhi]” '

Kitaba.org

SeekersGuidance

Grøn Guide til Islam

Allahs 99 navne


---> Hvad er Allahs 99 navne?

Islamisk SMS Service

HS


Designed by:
SiteGround web hosting LadyCroc 2010
Maqâm
Skrevet af Ladycroc   
Fredag, 09 April 2010 18:13

Ordet maqâm betegner strukturen for islamisk musik, sådan som den kommer til udtryk i nordafrikanske, mellemøstlige, persiske og osmanniske kompositioner.

Det arabiske ord maqâm betyder egentligt "sted" og optræder første gang som begreb i forbindelse med islamisk musik i det 14. århundrede i Al-Sheikh Al-Safadi og Abdulqadir Al-Maraghis afhandling om musik. Den vestlige toneskala opdeles traditionelt i 7 trin (do, re, mi, fa, so, la, ti), mens de arabiske maqam strækker sig over 70 toneskaler, inddelt i stemmeleje, mønster og kompositioner. Islamisk musik baseret på maqam indeholder derfor ikke nogen rytmiske komponenter, men "bøjes" udelukkende i stemmeleje og toneskala. Trommeslag er her ikke en del af nogen maqam, men er ledsagende rytmeslag til understøttelse af sang (som indeholder maqam).

Maqam er ikke oprindeligt baseret på noget vestligt nodesystem, men kan "oversættes" med nodesystemet, idet det vestlige nodesystem også er syv-trinnet. En maqam kategoriseres efter start-node, den dominerende node og den afsluttende node og udtrykker derfor særlige stemninger alt efter tonelejet.

De forskellige maqam findes derfor ikke som nedskrevede noter, men læres traditionelt gennem hørelse og gentagelse. Der findes utallige grupper (eller familier) af maqam; mange af dem med basis i andalusisk eller persisk islamisk musik:

  • Ajam - Ajam (عجم), Jiharkah (جهاركاه), Shawq Afza ( شوق افزا or شوق أفزا)
  • Sikah - Bastanikar (بسته نكار), Huzam (هزام), Iraq (عراق), Mustaar (مستعار), Rahat El Arwah (راحة الارواح or راحة الأرواح), Sikah (سيكاه), Sikah Baladi (سيكاه بلدي)
  • Bayati - Bayatayn (بیاتین), Bayati (بياتي), Bayati Shuri (بياتي شوري), Husseini (حسيني), Nahfat (نهفت)
  • Nahawand - Farahfaza (فرحفزا), Nahawand (نهاوند), Nahawand Murassah (نهاوند مرصّع or نهاوند مرصع), Ushaq Masri (عشاق مصري)
  • Rast - Mahur (ماهور), Nairuz (نوروز), Rast (راست), Suznak (سوزناك), Yakah (يكاه)
  • Hijaz - Hijaz (حجاز), Hijaz Kar (حجاز كار), Shadd Araban (شد عربان), Shahnaz (شهناز or شاهناز), Suzidil (سوزدل), Zanjaran (زنجران)
  • Saba - Saba (صبا), Saba Zamzam (صبا زمزم)
  • Kurd - Kurd (كرد), Hijaz Kar Kurd (حجاز كار كرد)
  • Kurd Athar - Athar Kurd (أثر كرد), Nawa Athar (نوى أثر or نوى اثر), Nikriz (نكريز)

Lyt til Hijaz-skalen her (MP3)

Hver enkelt maqâm er i arabisk islamisk musik bygget op af forskellige tone-rækkefølger; de såkaldte ajnas (ental jins). De fleste jins er bygget op af fire toner eller noder, men der findes også jins bygget op med 3 eller 4 noder. Hver maqâm består af en lav (første) jins og en høj (anden) jins. Nogle gange starter den høje jins lige efter den sidste node i den lave jins, i andre tilfælde overlapper de hinanden. Der findes mange forskellige ajnas, men traditionel islamisk musik er bygget op på de 9 klassiske maqam, som nævnt ovenfor. Nedenstående er en vestlig nodeversion af de klassiske 9 maqâm:

En maqams hensigt er at sætte sangeren og lytteren i en tilstand af følelser. Således forbinder man typisk bayâti med glædesfølelser, mens sabâ normalt skal fremkalde sorg og vemod.

De mest kendte maqam i andalusisk musik er Hijaz og Sikah. Du kan se noderne og lytte til Hijaz, Sikah og Bayâti-maqam på denne side.

Osmanniske maqâm er ikke lige så talrige som de arabiske, og man kan kende en osmannisk maqâm på sine ni pauser, men ellers er osmanniske maqâm bygget op akkurat som de arabiske med ajnas og to maqâm, som følger eller overlapper hinanden. De osmanniske maqam inddeles traditionelt i 6 grupper/familier, som lægger sig tæt op af deres arabisk-musiske familier:

  • Çârgâh
  • Bûselik
  • Kürdî
  • Uşşâk
  • Hicaz
  • Rast

Osmannisk islamisk musik har dog udviklet en række nye, moderne maqam og udtryksformer, der ikke var til stede i traditionelle arabiske maqam; fx. den såkaldte mehter (militær) musik og mevlani ayini. Bülent Aksoy redgør i dette dokument (engelsk) for udviklingen fra arabisk til osmanniske maqâm (PDF).

Maqam i adhân

Hvis man lytter nøje efter, vil man høre og kunne skelne maqam i det muslimske bønnekald; adhân. Tonelejet for adhân til morgenbønne  (fajr) er således baseret på en anden maqam end den, der anvendes til adhân for solnedgangsbønnen (maghreb). Adhân indeholder tradiotionelt 12 maqam-passager.

Traditionelt forbindes de forskellige af dagens adhân med følgende maqâm:

Fajr = maqâm saba

Dhuhr = maqâm ussak

Asr = maqâm rast

Maghreb = maqâm sikah

Isha = maqâm hijaz

Du kan lytte til de forskellige adhan og deres maqâm på denne side (RM-format, kræver Realplayer)

Der er ikke mange muligheder for at lære sig de forskellige islamiske maqâm i Danmark. Men på denne hjemmeside, som tilhører Sami Abu Shumays fra New York, kan man læse mere om maqam (engelsk) samt downloade både gratis og kommercielle podcast med undervisning i de forskellige maqam.

 

 

 

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 4:13
Shourouk: 5:54
Duhr: 13:14
Asr: 17:09
Maghreb: 20:32
Isha: 22:06

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Støt Danish Muslim Aid

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Langreklame

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.

Fotograf Ahmed Krausen

Bestil dit næste billede hos

Ahmed Krausen

Photography