Islamisk dato

Muslimske Sider

Dagens Hadith

'“Profeten, sallallahu ‘alayhi wa ‘ala alihi wa sallam, sagde: “Intet menneske faster en dag for Allahs skyld, uden at Allah flytter helvede 70 år længere væk fra hans ansigt.” [Kilde: Bukhari og Muslim]” '

Kitaba.org

SeekersGuidance

Grøn Guide til Islam

Allahs 99 navne


---> Hvad er Allahs 99 navne?

Islamisk SMS Service

HS


Designed by:
SiteGround web hosting LadyCroc 2010
Khutbah 3. september 2010
Skrevet af Ladycroc   
Lørdag, 04 September 2010 08:50

Skæbnens Nat - Laylat ulQadr

Khutba holdt af imam Abdul Wahid Pedersen i Det Dansksprogede Islamiske Center fredag den 3. september 2010

 

Khutba 1:

Al teknemmelighed er til Allah (swt). Vi lovpriser Allah med vores mest oprigtige hjerte, fordi ingen anden er værdig til lovprisning udover Allah. Og vi beder om fred og velsignelser for hans elskede profet, vores eksempel til efterfølgelse, profeten Muhammad (saw) og vi beder om fred og velsignelser for alle de profeter, der er gået forud for ham. Vi lovpriser Allah og vi takker Ham og vi vender os til Allah med alle vores behov og vi søger tilflugt hos Ham fra vor ego og dårlige handlinger. Vi søger tilflugt hos Allah fra den mulighed for ondskab, som findes inde i hver eneste af os. Og vi søger tilgivelse hos Allah for de fejltrin, vi begår, mod dem vi kender til og dem vi ikke kender til. Vi bekræfter vor tro på, at der er ingen anden gud udover Allah, Han er den Eneste og ingen kan måle sig med Ham. Alt er i Hans besiddelse og al taknemlighed er til Ham og Han er den Almægtige. Og vi bekræfter vor tro på, at Muhammad (saw) er Hans tjener og Hans elskede budbringer og at han er den mest noble af alle Allahs budbringere.

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

Ifølge en overlevering fra al-Bukhâri har Abu Said Al-Khudri (raa) sagt:

”Allah Sendebud (saw) tilbragte de ti midterste nætter i måneden Ramadan i tilbagetrukkethed og efter de første tyve nætter i måneden befandt han sig i den enogtyvende nats aften, da vendte han tilbage til sin bolig, og de, som havde levet i tilbagetrukkethed sammen med ham, vendte også tilbage. En bestemt Ramadan måned, forblev han tilbagetrukket denne nat, i løbet af hvilken han sædvanligvis vendte tilbage. Han talte til de folk, der var til stede og overbragte dem Allahs Bud, han sagde: ”Tidligere tilbragte jeg disse ti nætter, som lige er forløbet, i tilbagetrukkethed. Det er nu gjort mig bekendt, at det er bedre at tilbringe de sidste ti nætter i tilbagetrukkethed. De, som var sammen med mig, bør derfor forblive tilbagetrukket. Jeg har modtaget et syn, som viste mig datoen for Skæbne-natten, men ved Allahs vilje, har jeg glemt den. Søg den derfor mellem de sidste ti nætter og søg den i de ulige nætter...”

Allah kunne naturligvis godt have gjort det kendt, hvilken nat, der er tale om, men Han har i Sin uendelige visdom valgt at lade den være ukendt. På den måde vil man være bundet til at søge natten indenfor den sidste tredjedel af Ramadan, og dermed bruge ekstra tid på tilbedelse og nattebønner, for at kunne finde natten. Men selv om man står i bøn på netop den nat, får man jo ingen vished om, at det var den nat. Den får vi først, når vi kommer ud på den anden side, og det er der også en visdom i. For så søger vi den år efter år, uden at vide, om vi rent faktisk rammer den hvert år, en gang imellem eller aldrig. Men statistisk er der en stor mulighed for, at man rammer rigtigt ind imellem, og derfor kan få sparet godt op på sin dommedagskonto.

Allah (swt) siger i Koranen:

I Allahs navn, den Nådige, den Barmhjertige.

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ

سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ

Vi har visselig nedsendt den i Skæbnens Nat. Og hvad kan forklare dig, hvad Skæbnens Nat er? Skæbnens Nat er bedre end tusinde måneder. Den nat stiger englene og ånden ned - med Allahs tilladelse - som guddommelig åbenbaring. Fred! - indtil morgenen gryr.
Sadaqallâhul-azîm.

Tusinde måneder svarer til 83,3 år, som er mere end et gennemsnitligt menneskes livstid. I løbet af en livstid kan vi gennem vores tilbedelse af Allah (swt) gøre os fortjent til belønning i Paradis, men i løbet af en enkel nat, selvfølgelig hvis vi søger og finder den, får vi 83 års belønning. Så stor vil Allahs Barmhjertighed være, så meget vil Allah (swt), vores Skaber, være parat til at tilgive os, hvis vi stiller os parat til at søge denne enorme tilgivelse.

Det er i morgen den 25. Ramadan, og Laylat ul-Qadr ligger i henhold til hadith i den sidste tredjedel af Ramadan på en ulige nat. Det vil sige natten til en ulige dag i måneden. Derfor kan det være natten mellem fredag og lørdag, ligesom det kan være natten mellem søndag og mandag eller natten mellem tirsdag og onsdag. Allah ved det bedst. Der bliver flere steder – også her – fejret Laylat ul-Qadr søndag aften i håb om at det er den nat, der er denne velsignede nat.

Ifølge en overlevering fra Muslim har Abu Huraira (raa) udtalt, at Allahs Sendebud (saw) sagde: ”Den, som tilbringer Skæbne-natten vågen og i bøn, og med dyb og inderlig tro på Allah i fast overbevisning om en belønning, og hans tilbedelse falder sammen med tidspunktet for denne Nats komme, vil få tilgivet sin synd.”

I henhold til Profeten Muhammad, fred være med ham, er den bedste dua på denne nat:

Allahumma innaka afuwun karimun – tuhibbul afwa – fa afu anna

Allah – Du er Den Gavmilde Tilgiver – Du elsker at tilgive, så tilgiv os.

Må Allah (swt) give os mulighed for at være parat denne nat, âmîn.

Khutba 2:

I dag er det international Quds dag – en tradition, som er ved at brede sig ud i verden, selv om den endnu ikke er særlig kendt. Man kan f.eks. se en større annonce i dagens Politiken, der taler om de forbrydelser, der blev begået ved angrebet på freds-flotillen for ikke så længe siden.

Den sidste fredag i Ramadan er Quds dag, og der bør hvert eneste år være en markering for at huske på den situation, som vores brødre og søstre i Palæstina befinder sig i. Der er meget opmærksomhed på den politiske situation, da der ustandseligt holdes diverse topmøder for at finde en mæglet løsning på den anspændte situation. Men der er ikke så meget opmærksomhed på de næsten 500.000 ulovligt bosatte jøder på de palæstinensiske områder. Over 300.000 på Vestbredden og omkring 180.000 i Øst Jerusalem. Det er uden tvivl disse ultra-radikale ekstremistiske bosættere, der er den værste hindring for en varig fred i området.

Oftest skydes skylden i den politiske debat på ”de voldelige og ekstremistiske kræfter blandt palæstinenserne”, men faktum er jo, at det er stærkt zionistiske jøder, der bliver ved med at trænge ind på palæstinensisk område og tiltage sig stadig mere land, mens verden vender det blinde øje til. Det er dette fortsatte tyveri, der er den helt store katalysator til uro og vold i området. Jeg vil ikke påstå, at alle palæstinensere er fredelige og ønsker fred med deres jødiske naboer, men det er Israel som nation der er den stærke i dette forhold og derfor bør være den part, som rækker hånden ud mod den svagere og tilbyder en løsning, som vil tilgodese begge parter. Det sker ikke. Det lykkedes at få bosætterne ud fra Gaza for nogle år siden, men der var heller ikke tale om så massive mængder, som det drejer sig om på Vestbredden og i Jerusalem.

Derfor er der grund til hvert eneste år at huske os selv og hinanden på situationen i Palæstina og det pres, som palæstinenserne lever under.

Danish Muslim Aid har lige nu en medarbejder på besøg i Gaza, Abdurrahman Bundgaard, som mange af jer kender. Han kan – når han kommer hjem igen – give os en øjenvidneskildring af forholdene i Gaza, hvor vi sponsorerer 100 forældreløse børn.

Og så udkommer Flemming Rose med en ny bog inden længe. En bog, hvor han fortæller sin version af, hvad der skete i forbindelse med de famøse tegninger i Jyllands Posten, som han stod for at få publiceret.

Det er for så vidt forståeligt nok, at han føler et behov for at fortælle sin version af begivenhederne, som de oplevedes i hans perspektiv. Men det er virkelig dumt, at han mener at det er nødvendigt at genoptrykke tegningerne i bogen. Ikke at jeg tror, at der vil komme en ny stor krise ud af det, men det er jo netop den slags, som ekstremistiske kræfter vil bruge som yderligere benzin på bålet i forhold til Danmark. Og det er et kendt faktum, at netop de tegninger har sat Danmark op i allerhøjeste klasse af potentielle mål for internationale terror-organisationer. Så kan man jo spørge sig selv om det er i orden, at en privat virksomhed eller om enkeltpersoner skal have lov at føre sig frem på en måde, som sætter hele landets sikkerhed i fare. Spørger man mig, vil svaret være et klart nej.

Flemming Rose savner vel lidt rampelys, men at ville tiltage sig det ved at sætte en hel nation i fare, synes jeg er et eklatant eksempel på mangel på dømmekraft og fornuft. Ikke at jeg på noget tidspunkt har mistænkt Flemming Rose for at være byens lys, men han behøver vel ikke at pensle det ud.

 

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 2:27
Shourouk: 4:24
Duhr: 13:13
Asr: 17:45
Maghreb: 22:01
Isha: 23:48

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Støt Danish Muslim Aid

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Langreklame

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.

Fotograf Ahmed Krausen

Bestil dit næste billede hos

Ahmed Krausen

Photography