Grundlæggende viden om drømme i islam
Skrevet af Ladycroc   
Søndag, 17 Oktober 2010 11:26

Grundlæggende viden om drømme i islam

Drømme, drømmevarsler og drømmetydning er ofte blevet behandlet af islamisk lærde, lige fra Profetens tid (Alahs fred og velsignelse med ham) og udgør en integreret del af islamisk åndelighed og menneskelig udvikling.

 

I henhold til sunna opdeler man drømme i tre kategorier:

Ru´iya = gode drømme (visioner)

Hulum = dårlige drømme (mareridt)

Egne drømme = dagdrømme og usammenhængende sindsbilleder

Opdelingen sker i henhold til en troværdig hadith fra Abu Hurayrah (må Allah være tilfreds med ham), som beretter, at Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) skulle have sagt: "Der findes tre typer af drømme. En retfærdig drøm, der består af gode nyheder fra Allah; drømme som skaber sorg; de stammer fra Shaytân, og en drøm, der opstår fra sindets usammenhængende tankeværk." (Sahih Muslim)

I en anden troværdig hadtih understreger Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham), at "sande drømme (visioner) stammer fra Allah, og dårlige drømme (mareridt) stammer fra Shaytân." (Sahih Bukhari)

Efter en god drøm skal vi takke Allah (swt) og fortælle drømmen til de folk, vi synes om.

Dårlige drømme (mareridt)

Dårlige drømme (mareridt) skal vi derimod ikke fortælle til nogen, men holde for os selv. Ifølge flere troværdige ahadith fra Sahih Muslim skal en troende, som har mareridt, ved sin opvågnen spytte tre gange mod venstre side og søge tilflugt hos Allah fra Shaytân tre gange (ved at sige Istaghfirullah), og så i øvrigt skifte side under sin eventuelle fortsatte søvn. I en anden hadith fra Sahih Muslim bør den troende bede en bøn efter sin opvågnen fra et mareridt.

Det er i øvrigt heller ikke tilladt indenfor islam at lyve om sine drømme. Straffe nedenfor (i det Hinsides) vil bestå i opgaven at binde to bygkorn sammen; en opgave, man ikke kan klare.

Drømmetydning

Drømmetydning har sit grundlag i profeten Yusufs beretning beretningen om (Allahs fred med ham), som havde til opgave at tyde faraos drømme.

Kapitel 87 i Sahih Bukhari beskæftiger sig intensivt med ahadith om drømmetydning og drømme-fiqh

Den muslimske drømmetyder Muhammed ibn Sirîîn al-Ansâri skrev sit berømte værk "Den Store Bog om Drømmetydning" (Tafsirul Ahlam al-Kabir) i det 8. århundrede, og værket er dermed en klassiker indenfor islamisk drømmetydning. Værket indeholder 59 kapitler med nøje anvisninger til symbolfortolkning af ens drømme i henhold til islamiske kilder og Ibn Sirîîns egen erfaring. Værket er oversat til engelsk og public domain, kan downloades gratis i sin helhed her eller købes som fysisk bog her. En simpel håndbog med symboltydning i henhold til Ibn Sirîîns metode kan købes her.

Der findes fere andre værker, der beskæftiger sig med islamisk drømmetydning; man kan finde dem i velassorterede islamiske biblioteker og boghandlere.

Shaykh Abdul Gadhir al-Nabulsi har i sin bog om drømmetydningTa`tir al-Anam fi Ta`bir al-Manam redegjort for at drømmetydning ikke kan ske ud fra en generel synsvinkel, men bør fortages ud fra det enkelte individ, idet drømme varierer fra person til person.

 

 

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 2:27
Shourouk: 4:24
Duhr: 13:13
Asr: 17:45
Maghreb: 22:01
Isha: 23:48

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Støt Danish Muslim Aid

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Langreklame

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.

Fotograf Ahmed Krausen

Bestil dit næste billede hos

Ahmed Krausen

Photography