Islamisk dato

Muslimske Sider

Dagens Hadith

'“Abdullah bin Amr bin Al-Aas udtalte: Allahs Profet sallallahu 'aleyhi wa salam sagde: En muslim er en person som ikke sårer en anden muslim, hverken med sin tunge eller hånd. En Muhajer er den som undgår det Allah har forbudt. (Bukhari og Muslim)” '

Kitaba.org

SeekersGuidance

Grøn Guide til Islam

Allahs 99 navne


---> Hvad er Allahs 99 navne?

Islamisk SMS Service

HS


Designed by:
SiteGround web hosting LadyCroc 2010
Amning
Skrevet af Ladycroc   
Fredag, 09 Marts 2012 15:20

Amning i islam

Muslimske traditioner opfordrer stærk de troende til at amme deres børn. Modermælkserstatninger bør kun i yderste nødstilfælde bruges som føde for det lille barn, idet naturlig modermælk indeholder de vigtigste næringsstoffer i en passende blanding til præcis ens eget barn, og derudover indeholder naturlig modermælk også livsvigtige immunforbedrende stoffer fra moderens krop imod sygdomme, som hun og barnet er udsat for i deres nærmiljø.

Profetens amme Halima

Da Muhammed (Allahs fred og velsignelse med ham) blev født, var det skik blandt Mekkas kvinder at sende barnet ud til en amme udenfor byen. På denne måde ville man kunne minimere risikoen for sygdomme i yen, og det frie liv hos beduinerne på landet styrkede småbørns vækstbetingelser og gav dem et solidt grobund for det arabiske sprog.

I begyndelsen kunne Muhammed mor Aminah (må Allah være hende barmhjertig) ikke finde nogen amme, da de større familier i Mekka havde ressourcer nok til at købe sig de bedste ammer, og fordi ammerne ikke ville have et faderløst barn til ammebarn. Kun den fattige beduinkvinde Halima Sadia var tilbage, så Aminah gav hende lille Muhammed, og hun tog barnet med sig ud af Mekka for de næste to år. Så snart hun havde taget Muhammed til sig, flød hendes mælk til, så der var nok til både det nye ammebarn og hendes eget barn.

Koranen om amning

I Koranens kapitel 2 (al-Baqarah/Koen) anbefaler Allah at en kvinde ammer sit barn i to år, men at det er tilladt at bruge en amme, hvis man betaler hende derfor. Det er tilladt at afvænne barnet indenfor disse to år, hvis forældrene begge enige derom, og hvis dette ikke skader barnet.

Amning og faste

Det er ikke obligatorisk for en ammende kvinde at faste. (Abu Dawud, Tirmidhi) Men en ammende kvinde har tilladelse til at faste, hvis dette ikke skader hende eller barnet.

Amning af andre børn

I henhold til flere troværdige hadith (Buskhari og Muslim) vil et barn, som ammes af en fremmed kvinde, blive et fosterbarn til hende og dermed fostersøster/bror til kvindens andre børn. Børn, der har ammet hos den samme kvinde, kan altså ikke blive gift med hinanden og er at regne som søskende. Aisha (må Allahs fred være med hende) beretter, at Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) udtalte: "Hvad der er harâm (forbudt) ved fødslen, er også harâm gennem amning." Dette betyder, at det ikke er tilladt for ammesøskende at gifte sig med hinanden, og dermed kan en ammebror være en kvindes mahram, hvis han er blevet ammet af den samme mor som hende. En ammes bror er derfor også mahram til de eventuelle piger, som hun har ammet (amme-onkel) osv.

Amning af ældre børn

Det er tilladt at amme børn også efter 2 år, men det er ikke anbefalet. Ammesøskende-forholdet bliver dog kun indledt, hvis den, der ammes, er under to år gammel. Man kan altså ikke blive "søskende" ved at drikke udmalket mælk fra en kvinde, hvis man er ældre end to (måne)år. Mængden af den mælk, man skal drikke for at blive ammebror/søster til nogen, er en enkelt dråbe.

Der eksisterer en troværdig hadith (Muslim), hvor en af Profetens koner beretter, hvordan Allahs sidste budbringer (Allahs fred og velsignelse med ham) rådgav en kvinde ved navn Sahla bint Suhayl om at give sin mands forældreløse adoptivbror fem dråber af sin ammemælk, hvorefter hun blev hans mahram (ulovlig at gifte sig med). En lignende hadith beretter, hvordan Aisha (må Allahs være hende barmhjertig) på grund af denne specifikke hadith rådgav sin søster og sin brors niecer om at give ammemælk til de mænd, der havde daglig gang i deres hjem.

Da Profetens koner efterfølgende blev bedt af islamiske lærde om at forklare denne praksis, afgjorde konerne, at dette kun skete i det specifikke tilfælde med Sahla bint Suhayl og Aishas søster Um Kulthum, og at dette ikke var at betragte som en fast praksis, som man kunne fortsætte - begrundelsen var, at Profetens egne gentagne ord samt Koranens formaning om to år, har mere vægt i forhold til det enkelte tilfælde med Suhayl. Og Allah ved bedst.

 

 

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 5:58
Shourouk: 7:49
Duhr: 11:56
Asr: 13:39
Maghreb: 16:02
Isha: 17:46

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Støt Danish Muslim Aid

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Langreklame

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.

Fotograf Ahmed Krausen

Bestil dit næste billede hos

Ahmed Krausen

Photography