Islamisk dato

Muslimske Sider

Dagens Hadith

'“Profeten, sallallahu alayhi wa ala alihi wa sallam har sagt: “Mildhed vil, hver gang den indgår i en handling, give den ligevægt, og hver gang den fjernes fra en handling, gøres den kritisk. Den som forbyder midlhed har forbudt alt godt.” [Kilde: Berettet af Aysha, må Allah være tilfreds med hende, hos Muslim]” '

Kitaba.org

SeekersGuidance

Allahs 99 navne


---> Hvad er Allahs 99 navne?

Islamisk SMS Service

HS


Designed by:
SiteGround web hosting LadyCroc 2010
Wudu
Skrevet af Ladycroc   
Lørdag, 02 Januar 2010 11:35

Før man beder, skal man rense sig fysisk og åndeligt.

Dette sker gennem en rituel afvaskning, der kaldes wudu´ (tryk på sidste stavelse).

Uden rituel afvaskning vil ens bøn ikke blive accepteret.

 

Der findes forskellige grader af rituel afvaskning:

1) Wudu´ - traditionel, daglig rituel vask før bøn af hænder, arme, hoved og fødder

2) Ghusl - som er et fuldstændigt bad/fuld kropslig afvaskning efter samleje, fødsel, menstruation

3) Tayyamum - som er rituel afvaskning uden vand i nødvendige tilfælde

 

Fuldendelsen af den rituelle afvaskning (wudu’) - HANAFI

Den rituelle afvaskning er det første skridt til bønnen. Jo mere koncentreret en afvaskning man udfører desto bedre bøn kan man udføre. Derfor er det vigtigt at koncentrere sig under afvaskningen. Man skal vide, at alle de legemsdele vandet berør bliver tilgivet for synder. Derudover vil de skinne på Dommedagen og hjælpe en til at finde vej i mørket, hvor alle vil søge at finde Profeten Muhammad (Allahs fred og velsignelser være med ham) for at bede om hans hjælp og hans forbøn.

Bønner, som man bør gøre under den rituelle afvaskning (wudu’) er skrevet for neden. Afvaskningen startes med Bismillâhi wa al-hamdu lillâh

Note: dh udtales tæt på z og th udtales tæt på s

1. Før indtræden på toilettet: Allâhumma inni a’ûdhubika min al-khubuthi wa l-khabâith

2. Når munden vaskes: Bismillâhi, Allâhumma a’innî ‘alâ tilâwati l-qur’âni wa dhikrika wa shukrika wa husni ‘ibâdatik
Oh Allah, hjælp mig (så det bliver let for mig) i at recitere Koranen, at gøre Din dhikr, at takke Dig, og udføre Din tilbedelse på god vis

3. Når næsen skyldes: Bismillâhi, Allâhumma arihnî râihata l-jannata wa lâ turihnî râihata n-nâr
Oh Allah, lad mig dufte duften af Paradiset, og lad mig ikke lugte til lugten af ilden

4. Når ansigtet vaskes: Bismillâhi, Allâhumma bayyid wajhî yawma tabyaddu wujûhun wa taswaddu wujûh
Oh Allah, oplys mit ansigt, den dag nogle ansigtet vil være oplyste og nogle ansigter vil være sorte

5. Ved højre arm: Bismillâhi, Allâhumma a’tinî kitâbî biyamînî wa hâsibnî hisâban yasîrâ
Oh Allah, giv mig min bog i min højre hånd, og gør et let regnskab med mig (på Dommedagen)

6. Ved venstre arm: Bismillâhi, Allâhumma lâ tu’tinî kitâbî bishimâlî wa lâ min warâi dhahrî
Oh Allah, giv mig ikke min bog i min venstre hånd, og ej heller bag min ryg

7. Ved mash på hovedet: Bismillâhi, Allâhumma, adhillanî tahta dhilli ‘arshika yawma lâ dhilla illâ dhillu ’arshik
Oh Allah, giv mig ly under Din Trones skygge, den dag der ingen skygge er, pånær skyggen af Din Trone

8. Ved mash for ørene: Bismillâhi, Allâhumma j’alnî min alladhîna yastami’ûna l-qawla fa yattabi’ûna ahsanah
Oh Allah, gør mig i blandt dem som hører grundigt på Dine ord og derefter følger dem på bedste vis

9. Ved mash for nakken: Bismillâhi, Allâhumma a’tiq raqabatî min an-nâr
Oh Allah, red min nakken fra ilden

10. Ved højre fod: Bismillâhi, Allâhumma thabbit qadamî ‘alâ s-sirâti yawma tazillu l-aqdâm
Oh Allah, Lad mig være faststående den dag folks fødder vil glide (på Sirat broen)

11. Ved venstre fod: Bismillâh, Allâhumma j’al dhambî maghfûran wa sa’yî mashkûran wa tijâratî lan tabûr
Oh Allah, tilgiv mine synder, accepter mine anstrengelser, og lad der ikke være tab i min handel (mit arbejde)

Når man reciterer disse, og samtidig tænker på deres betydning, så vil det insha Allah hjælpe en til at udføre en komplet afvaskning. Man skal samtidig tænke på alle de synder man har udført med de forskellige legemsdele når man vasker dem.

Må Allah tilgive mig for de fejl der måtte være i dokumentet

 

Fuld rituel afvaskning – ghusl (i henhold til Maliki lovskolen)


Fra al-Islam.dk, udgivet sep 5, 2009

Ghusl [gh udtales som r i "russer"] er obligatorisk på grund af af tre ting;

* janaba (større rituel urenhed)
* menstruation
* og blødning efter fødsel.

Der er to kategorier af janaba:

1. Den som fremkommer pga. sædafgang ledsaget af normal behagelig følelse, enten i sovende eller vågen tilstand, enten ved samleje eller af anden årsag.
2. Den som fremkommer ved at penishovedet forsvinder (træder ind) i vaginaen. Den som drømmer at han har samleje, men ikke har sædafgang, skylder intet [s: dvs. han skal ikke udføre ghusl]. Den som finder indtørret sæd på sit tøj, men som ikke ved, hvordan det kom der, skal udføre ghusl og gentage eventuelle bønner [salat], som han har udført siden sidste gang han sov.

De obligatoriske elementer af ghusl:
1. Intention [niyya] ved begyndelsen.
2. Kontinuitet [s: at man vasker lemmerne én efter én uden pause]
3. At gnubbe [s: altså ikke bare lade vandet flyde over lemmerne]
4. At vaske hele kroppen.

Ghusls Sunna-elementer:
1. At vaske hænderne til håndleddene, som i wudu’.
2. At skylle munden.
3. At snuse vand op i næsen og puste det ud.
4. At vaske de indre dele af ørene. Hvad angår de nedre øreflipper, så er det obligatorisk at vask dem foran og bagved.

De opfordrede elementer af ghusl:
1. At begynde med at vaske urenheder væk, så penis [s: eller kvindelige kønsdele] og at have intention [niyya].
2. Så vaskes de dele som vaskes i wudu’ og dernæst den øvre del af kroppen.
3. At vaske hovedet tre gange [s: inklusive hårrødderne].
4. At vaske højre side først.
5. At bruge mindst muligt vand.

Den som glemmer at vaske et lille område eller et af lemmerne, i sin ghusl, skal vaske det, når han husker det, selv hvis der er gået en måned, og han gentager det han har bedt [s: af obligatoriske bønner] siden den ufuldstændige ghusl. Hvis han venter med at vaske det glemte område, efter han er kommet i tanke om det, så er hans ghusl ugyldig. Hvis der er tale om et af de dele, som vaskes i wudu’ og det så bliver vasket i wudu’, så er det nok.

Sektion: Hvad der ikke er tilladt for en person, som er i janaba
Det er ikke tilladt for en, som er i janaba, at gå ind i moskéen eller recitere Qur’anen, undtagen en aya eller lignende, for at søge beskyttelse, personlig bøn [du'a'] eller dets lige.
Det er ikke tilladt for den, som ikke kan tåle at bruge koldt vand, at gå til sin kone (for at have samleje) førend han har forberedt beholderen med varmt vand [s: eller i vore dage at han har en varmtvandshane]. Hvis han har en våd drøm, så er det ikke hans skyld.

Kilde: Mukhtasar al-Akhdari
[Dansk oversættelse © al-Islam.dk / Sa'id bin Gunnar Bak 2009]

 

Følgende er en beskrivelse af wudū' (rituel afvaskning) ifølge Shāfi'ī retsskolen]

 

De obligatoriske dele i wudū’ (arkān al-wudū’) er:

a. At have intention (niyya) om at udføre wudū’, når man begynder at vaske ansigtet.
b. At vaske ansigtet (fra hårgrænsen til hagen i højden og fra øre til øre i bredden).
c. At vaske armene inklusive albuerne.
d. At gøre masah over en del af hovedbunden, dvs. at stryge en våd hånd hen over den.
e. At vaske fødderne inklusive ankel-knoglerne én gang.
f. At gøre alt dette i ovennævnte rækkefølge.

Det som er opfordret (sunna) i wudū’ er:

1. At begynde med basmala (at sige “Bismillāhi-r-Rahmāni-r-Rahīm).
2. At vaske sine hænder, før de puttes i vandbeholderen.
3. At skylle munden og næsen tre gange. Man tager noget vand i munden med sin hånd og snuser det overskydende vand op i næsen og ud igen. Dette gøres tre gange.
4. At stryge over hele hovedbunden (under udførelsen af pkt. d).
5. At vaske ørene indeni og udenpå med nyt vand tre gange og så ørekanalerne med lillefingrene med mere nyt vand tre gange.
6. At gøre området under de to øjenbryn våde, under vaskningen af ansigtet.
7. At flette fingrene (vådte mellem dem) når de vaskes og at gøre det samme mellem tæerne (med venstre hånds lillefinger, begyndende med højre fod).
8. At vådte sit skæg, hvis det er tæt, ved at kæmme det nede fra med våde fingre.
9. At begynde med højre (når man vasker armene og fødderne).
10. At vaske/stryge hver del tre gange (det obligatoriske er minimum én gang, men det er sunna at gøre det tre gange).
11. At vaske de nævnte kropsdele én efter én uden pause (selvom en pause ikke gør wudū’en ugyldig).

Omformuleret og forkortet efter afsnittet om wudū’ i “al-Maqāsid” af Imām al-Nawawī.

Oversat af Sa’īd Bak.

 

 

Søg på danskmuslim.dk

Bedetider KBH i dag

Bedetider Fajr: 3:10
Shourouk: 4:59
Duhr: 13:17
Asr: 17:38
Maghreb: 21:34
Isha: 23:15

     Odense: + 6 min; Århus: + 7 min

Salahtider reklame

Dansk Islamisk Center

Fredagsbøn på dansk?

Hver fredag i

Dansk Islamisk Center

Baggesensgade 4C, 3. sal

2200 København N

 

Islamakademiet

Nu udgiver vi også bøger!


Foredrag

Vil din forening, din skole, din arbejdsplads have et foredrag om islam? Så kontakt info@danskmuslim.dk

Janazah.dk

Islamisk begravelses-portal

Islamisk litteratur DK

Haya.dk reklame

Reklamer

Her kunne DIN reklame være!
Send en mail til info@danskmuslim.dk for at få adgang til at reklamere på sitet.

Fotograf Ahmed Krausen

Bestil dit næste billede hos

Ahmed Krausen

Photography

Mødet med Gud

Mødet med Gud - bogen om salah

af Zahid Abdullah


Værd at købe.
Værd at læse.
Værd at bruge.

Anmeldelse:

Den danske manual om salah (islamisk bøn) er på hele 206 sider og minder i sin opbygning mere om en IT-manual a la Salah for Dummies. Her er der basale oplysninger, ekstra goodies, tegneserier, arabisk tekst og dansk tekst for ikke-arabiskkyndige. Men bogen indeholder også vigtig baggrundsviden om salah; både filosofisk og religiøst, praktisk og spirituelt.

Bogen beskriver i detaljer ALT, hvad man har brug for at vide om salah - og mere oveni.

Bogen egner sig fortrinligt til flere målgrupper; både helt nye konvertitter, til dem, der blot vil praktisere deres deen bedre, til ikke-muslimer som opslagsbog eller til dem, der vil vide mere for at vide mere.

Bogen er skrevet af bror Zahid Abdullah, som med garanti vil få mange velsignelser for sit omhyggelige og dedikerede arbejde med at kalde folk til Islam. Mødet med Gud er en bog, som man ikke kan undvære, hvis man tager sin deen alvorlig.